Ontstaan

Het begon als een hobby, het werd een passie die uitmondde in freelance djembéles geven. Daarna volgde de oprichting van de drumschool Slagwerkt in 2007. Slagwerkt is opgericht vanuit de wens meer mensen kennis te laten maken met de kracht van de ritmes, het plezier van het samenspelen en de positieve uitwerking van de muziek op zowel speler als luisteraar.

Gedachtegoed

Een belangrijke doelstelling van Slagwerkt is plezier en ontspanning. Dit houdt in dat er niet alleen aandacht is voor de noten en de techniek van het spelen. Minstens zo belangrijk is het creëren van een sfeer waarin mensen zich prettig en lekker voelen en zodoende een uitlaatklep, oplaadpunt of afreageerpaal vinden. Ritmes - traditioneel of modern – zijn oer: het bezig zijn met en luisteren naar deze muziek brengt je dichter bij jezelf, geeft je veel plezier, en laat je ontspannen de deur weer uitgaan.

Achtergrond

De achtergrond van Denise Ferdinand is die van transpersoonlijk counselor: een therapeute die begeleidt op weg naar een evenwichtige balans tussen persoonlijkheid en spirituele ontwikkeling. Hierbij betreft het problematiek die de persoonlijkheid als het ware overstijgt (transpersoonlijk). Sinds 2004 begeleidt zij mensen d.m.v. individuele counseling en coaching, op gebied van psycho-sociale problematiek, bewustzijnsontwikkeling en zingeving. Eind mei 2014 rondt zij haar opleiding praktijkondersteuner Geestelijke Gezondheidszorg af. Zodoende kan zij via psychiatrische diagnostiek nagaan of iemand doorgestuurd moet worden naar andere (gespecialiseerde) zorg.

Gedurende haar studie ervoer zij dat trommelen een goede manier is om dichter bij jezelf te komen. Je hoeft niets te zeggen of uit te leggen, je kunt je afreageren en uiten zonder dat iemand het merkt, waardoor je een stuk spanning kwijtraakt. Denise Ferdinand is goed in staat om worstelingen, zelfopgelegde eisen en hoge verwachtingen, faalangst, gebrek aan gevoel van eigenwaarde, contact kwijt zijn met wat je werkelijk wilt, moeite met sociale interacties, etc. te herkennen. Door haar persoonlijke benadering van een individu tijdens een groepsles, weet zij ook aan deze aspecten aandacht te geven, zonder iemand 'in zijn hemd te zetten'. Velen hebben al ervaren dat je er echt even uit bent tijdens de lessen van Denise.

Door haar kennis en ervaring met het counselen van individuen en het coachen van groepen heeft zij een serie lezingen samengesteld met als doel de aanwezigen te leren de (levens)vraagstukken op een positieve manier te benaderen. De informatie van de lezingen draagt ertoe bij dat de persoonlijke bewustwording en het zelfinzicht van de deelnemers geprikkeld wordt te groeien. Daarmee neemt het vermogen toe om zelfstandig oplossingen te vinden voor de diverse vraagstukken en problemen in relaties, werk- en opvoedsituaties. Klik voor meer info: hier.

Opleiding en ervaring

Denise Ferdinand volgt diverse lessen/workshops sinds 1999, zowel in de traditionele stijl als de balletstijl bij o.a.: Babara Bangoura (Guinée), Ponda O'Bryan (Suriname), Souleymane Camara (Guinée), Sidiki Camara (Guinée). Mansa Camio (Guinée), Harouna Dembélé (Burkina Faso), Adama Dramé (Burkina Faso), Famoudou Konaté (Guinée), Ibro Konaté (Guinée), Aly N'Diaye Rose (Senegal), Dou Dou N'Diaye Rose (Senegal), Mamady Keïta (Guinée), John May (Nederland), Sega Sidibé (Mali), Baba Touré (Ivoorkust).
Ze volgde jarenlang taikolessen (Japans slagwerk) bij Circle Percussion.

Door haar kennis van en ervaring met groepswerk én haar enthousiasme is zij goed in staat een prettige sfeer te creëren. Een ieder voelt zich welkom en er is voor iedereen aandacht. Op een subtiele manier weet zij om te gaan met de eventuele onderlinge verschillen tussen leerlingen. Bijvoorbeeld: de manier waarop iemand zich iets aanleert, de mate van concentratie (ook mensen met ADHD en ADD behoren tot de leerlingen), muzikale aanleg en ervaring, motorische beperkingen (aangeboren of t.g.v. hersentrauma) maar ook de mate van zelfvertrouwen bij het leren van iets nieuws ten overstaan van mensen die je niet kent. Speciaal tijdens de jeugdlessen vinden ook kinderen met allerlei soorten 'stempels' de ruimte en de aandacht om te leren trommelen ondanks hun eventuele beperkingen!

Kenmerkend aan de lessen is dat er groei en ontwikkeling plaatsvindt, niet alleen op trommelgebied, zonder dat mensen het gevoel krijgen dat ze 'in therapie' zijn. Het overgrote deel van de leeringen wil gewoon lekker (leren) spelen, een aantal leerlingen heeft als droom hierin een kei te worden!